Øko-vennerne

Mød vores øko-venner, der blogger om vores produkter i deres hverdag. Og inspirerer med deres økologiske liv i det hele taget. Vi har sat forbrugerdialog i førersædet, og vi tør gå hele vejen. Derfor lader vi øko-vennerne teste vores produkter og fortælle dig, hvad de synes. Sort på hvidt. Men også med kærlighed, humor og kreativitet.

 

 

Urtekramprodukter jeg ikke helt forstår...

04-11-2010, kl. 14:28, Alder: 2 år, Set af: 1211 personer

af Anja

Der skal naturligvis ikke herske nogen tvivl om at jeg elsker Urtekram. Dem der har læst mine blogs herinde ved at jeg kan fylde sider op og ned med Urtekramhyldende ord. Der er bare nogle ting jeg som økokassemodtager har undret mig over, og jeg tænker på at hvis jeg under mig, så er der nok flere, og det ville være en god anledning for Urtekram at forklare deres motiver.

I vores sidste kasse var der blåbær-og tranebær topping. Det var dejligt, og jeg har spist det ovenpå vaniljeis af soja, og har også hældt lidt i mine smoothies. Men jeg ved at det aldrig ville være et produkt jeg ville købe i butikkerne. Jeg tænker på hvem der er målgruppen til sådan et produkt? Min mand mente at det måske var et ældre Irma segment det talte til, for jeg plukker mine blåbær selv, eller jeg køber dem frosne, og uden sukker.

De belgiske speltvafler var okay, men ikke noget vi blev vildt imponeret over. De smagte fint nok, men jeg vil til hver en tid hellere lave dem selv, hvis det endelig skulle være. De var lidt kedelige, og også et produkt jeg aldrig ville købe færdigt, øko eller ej.

De små knackers med emmentaler som vi også fik med, har vi serveret for lidt forskellige gæster de sidste par uger. Måske kom vi frem til at de mest er til mænd, for hverken kvinderne eller børnene var vildt imponeret. Og igen tænker jeg på hvem der køber dem. Hvem er målgruppen til bittesmå knækbrød? Det er helt sikkert ikke mig.

De små musli-biscotti har jeg også svært ved at se meningen med. Når jeg vælger at spise noget der har ordet biscotti i sig, så er jeg ligesom indstillet på at nu spiser jeg noget sukker. Men de her små muslibidder, de var ret kedelige og skuffende. Som en veninde sagde ”De mangler sukker og farvestoffer, jeg vil hellere have M&M´s”. Det er måske lige radikalt nok til mig, og igen var det kun mændene der spiste dem. Er det mænd i 30erne og 40´erne der er målgruppen til dem og de små knackers?

Coco Rice Crunch ville jeg heller aldrig købe. Det smagte meget fantastisk, præcis som jeg husker at chokopops smager. Meget lækkert og efterlod min rismælk helt chokoladebrun. Men jeg er ikke målgruppen til cocopops, øko eller ej. Selv min søn på 10 år, påpegede hvor hyper han blev efter én portion. Og jeg ville altid vælge at købe en pose ekstra æbler hvis jeg ikke lige vidste hvad jeg ellers skulle bruge mine penge på. Jeg tænker på om dem der køber cocopops normalt, nu vil vælge dem øko, fordi de findes? Det har jeg lidt svært ved at forestille mig, men min mand er ikke enig, og jeg vil meget gerne høre hvad Urtekram har tænkt eller om der er nogle af jer læsere der ville købe det?

En sidste ting er at jeg ikke forstår Fair Trade mærket. I den fantastiske, for det er den, spelt-og daddelmüsli, er der kun 1 vare der er Fair Trade. Og det er dadlerne. Og alligevel er Fair Trade mærket tydeligt trykt på forsiden af emballagen, det giver mig indtrykket af at der er flere af ingredienserne der er Fair Trade. Personligt ville jeg føle mig lidt snydt, hvis jeg opdagede at det kun var dadlerne der var Fair Trade, hvis det var et produkt jeg havde købt med Fair Trade i tankerne. Det er nok ikke muligt at lave et 100% Fair Trade müsli produkt, men jeg synes det er spændende at det tydeligvis ikke gælder de samme regler for økologi som for Fair Trade. Og det er helt logisk, men alligevel, kun 1 ingrediens synes jeg er at stramme den.

Altså jeg elsker Urtekram. Ingen tvivl om det. Det er et mærke der for mig er uløseligt er forbundet med økologi af høj kvalitet. For de to ord er ikke automatisk forbundne. Jeg har købt mystiske økologiske produkter i Netto f.eks., som ærligt talt ikke var bedre eller værre end deres konventionelle fætre. Økologi skal også vække vores smagsløg, og gøre os mere nysgerrige på mad og den uendelige variation af kombinationer der findes. Og måske er det også det Urtekram er ude på med deres nye produkter, jeg vil bare så gerne høre hvem målgruppen er til alt det nye, for det er tydeligvis ikke mig.

 

Kh Anja

PS. Blåbærsiruppen er tilpas så eksklusiv og vidunderligt et produkt, at den ville jeg helt sikkert købe hvis jeg virkelig skulle give den gas. Det er ikke noget jeg selv kan lave og det smager ganske simpelt helt fortryllende, og jeg kan KUN anbefale den!


Klik her for at komme tilbage til hovedsiden
 

Kommentarer & tips

Læs kommentarer, tips eller tilføjelser til overstående opskrift nedenfor og tilføj selv din mening.
Rebecca Persson sagde...
Kære Sanna
Tak for dit lange og grundige svar, og fordi du tog dig tid til at forklare reglerne.
Jeg håber ikke at der har været en misforståelse omkring at jeg skulle have været ude med riven efter Urtekram i denne forbindelse, det var ikke min intention, for jeg ved at I har rigtig mange fairtradeprodukter og gør meget ud af at få dem ud over stepperne. Min kritik gik på selve reglerne omkring fairtrade-certificering. Jeg synes de er meget uigennemsigtige. Men det er jo ikke jeres bord, I må bare følge dem. Umiddelbart tænker jeg at det kunne være en mulighed med en gradbøjning af Fairtrademærket, lige som man har det med visse kosmetikmærker og - om jeg husker ret - med certificering af økologiske restauranter, alt efter hvor mange af deres råvarer som er økologiske. Omvendt kan det også medvirke til at skabe endnu større forvirring for forbrugerne, når de skal navigere i certificeringsjunglen. Personligt ville jeg måske foretrække at der stod med småt på varen, hvor mange % af varen der var fairtrade. Det ville virke mest fair. Overordnet set er jeg selvfølgelig fortaler for, at alt er bedre end ingenting, og jeg vælger også selv de fairtrademærkede varer, hvis jeg kan komme til det, og de ellers er økologiske og kvaliteten er i orden. Jeg tror simpelthen det ville vække større tillild omkring Fairtrademærket hvis der var større åbenhed omkring disse regler. Jeg har i hvert fald ikke stødt på dem før - og jeg synes ellers jeg har læst en del om Fairtrade og diverse certificeringer. JEg værdsætter virkelig jeres indsats og mange fine Fairtradeprodukter, bl.a. kanel i glas og Baby Dry Wipes.
Skrevet d. lørdag, 13-11-10 08:36
Sanne Lindhardt sagde...
Hej Rebecca.
Lige en kommentar til Fairtrade-produkter, og hvilken mængde Faitrade-ingredienser, der skal være i for at de må bære titlen.
Det er sådan, at der er tre måder at få sig et Fairtrade-produkt på. 1. 100% Faitrade-ingredienser, 2. Min. 50% Faitrade-ingredienser og 3. Min. 20% Faitrade-ingredienser.
Umiddelbart kan det måske være mærkeligt og snyde-agtigt, at et Fairtrade-produkt kan være andet end 100%. Det er dog sådan at da Faitrade-produkter kommer fra tredjeverdenslande er der ikke frit valg på alle hylder. Nogle råvarer kan simpelthen ikke dyrkes i varmen. For at det puslespil skal gå op og skabe et helt produkt, ja så er man i mange tilfælde nødt til at skabe Faitrade-produkter med varierende indhold af Fairtrade-ingredienser.

Der er dog alligevel ikke helt frit spil som ovenstående tre punkter også indikerer og derfor er der heller ikke snyd med i spillet. Ganske få varer som vaniljestænger og kakaopulver kan markedsføres som 100% Faitrade-produkter. De fleste Faitrade-produkter falder dog ind under pkt. 2, hvor der skal være min. 50% Faitrade-ingredienser. Sådanne produkter kan f.eks. være chokolade eller vores Duo-kiks, hvor der der både er Faitrade-rørsukker, -kakao, -vanilje, -paranødder, -quinoa og -honning. Så er der nogle få, der falder ind under pkt. 3, hvor der blot er én Faitrade-ingrediens i produktet og her er vores nye Spelt- & Daddelmysli det eneste produkt, vi har i den kategori.

Jeg synes det er vigtigt at holde for øje, at alle Fairtrade-produkter er med til at skabe bedre forhold for de fattige bønder og arbejdere i tredjeverdenslandene. Selv lidt gør en forskel. Derfor arbejder vi også konstant på at få flere Faitrade-produkter ind i vores i forvejen store sortiment. Vi har faktisk Danmarks største, ingen andre arbejder så seriøst og målrettet med Fairtrade som os. Og jeg vil give et sidste eksempel på det. Desværre kan jeg ikke nævne produktets navn pt. pga. overgang til ny leverandør. Men et af vores mest populære Faitrade-produkter, der allerede har mere end 50% Faitrade-ingredienser får fra 2011 en endnu højere Faitrade-procentandel. Vi går rent faktisk ud og skifter leverandør for at opnå dette, fordi den nye leverandør kan tilbyde os endnu flere Faitrade-ingredienser. Så vi hviler ikke på laurbærrene, heller ikke selvom et produkter er poulært som det er pt.

En lang snak, kan jeg se, men håber at den kaster lyst på vores Fairtrade-produktudvikling og viser, at vi ikke er bare er ude på at score kassen ift. nemme Faitrade-produkter. Vi arbejder virkelig passioneret med også dette område.

Mange hilsner,
Sanne Lindhardt
Produkt- & Kommunukationschef
Skrevet d. torsdag, 11-11-10 10:45
Anja Dalby sagde...
Iben og Rebecca, jeg er virkelig glad for at I skriver! Det er jo sådan at jeg nok tror at alle har de samme smagsløg som mig, men de er jo som alt andet, præget af vores fortid. Og dermed et produkt af alt det vi har spist tidligere, og har fået ind med modermælken. Hvilket blandt andet er endnu en rigtigt god grund til at vænne børn til grøntsager. Så er de smager de nemlig meget bedre når man er voksen.

Iben, rasul i ren form, har jeg heller ikke fået til at virke. Min mand har prøvet at barbere sig i det, det var heller ingen succes.

Og Rebecca, jeg vil glæde mig til at læse en cocopopskonfekt opskrift! Det er en super idé, og jeg ville ønske jeg havde gemt vores pakke, for jeg ved at jeg aldrig kommer til at købe en selv. Men derfor kan man jo godt elske at læse opskrifter.
Skrevet d. onsdag, 10-11-10 10:10
Rebecca Persson sagde...
Anja, skønt indlæg, jeg tager hatten af for at du kalder en spade for en spade. Selv om vi ikke har helt samme spadesmag....
Jeg melder mig på holdet af müslibiscottifans. Jeg tilhører ikke den pensionerede del af Irmasegmentet - men jeg ER lidt af en Irmapige - og jeg synes egentlig bærtopping er et udmærket produkt som kan kaste lidt instant bærglans over morgenmad, mellemmåltider og desserter. Vaflerne - liiiidt for vindtørre til mig. Og ja, chocopops er slik i min optik, ikke morgenmad, selv om jeg har en sød tand, men ikke så hvinende sød om morgenen. Jeg pønser på at transformere dem til noget chokokonfektknas, fortsættelse følger.
Mht. fairtrade; det kom virkelig bag på mig at fairtradeindholdet i blandingsprodukter kun skal være 20%, dét anede jeg ikke, og for mig lugter det lidt for meget af greenwashing. Jeg er skuffet over reglerne.
Skrevet d. onsdag, 10-11-10 08:21
Iben Nielsen sagde...
Hej Anja

Interessant indlæg. Det er jo dejligt, at vi er forskellige og ikke kan lide det samme, for så ville vi alle jo gå efter de samme varer i supermarkedet, og så ville de jo hurtigt blive udsolgt. Men jeg kan sagtens følge dig i, at man nogle gange ser produkter, som man ikke rigtig forstår. Jeg har fx forsøgt mig med Rasul sæbejord, men det blev aldrig et hit, men sådan er der vel så meget. Jeg forstår jo heller ikke buræg :-)

Jeg er ret vild med musli-biscotti. Jeg kan godt lide den knasende fornemmelse og rugbrødssmagen, som er blandet med noget sødt. De små knackers med emmentaler er også lige mig, især som mellemmåltid.

Mange hilsner
Iben, økoven
Skrevet d. tirsdag, 09-11-10 19:42
Anja Dalby sagde...
Skønt med din mening MOM MOM! Og jeg er altså virkelig imponeret over hvor begejstret du er for de müslibiscotti, det forstår jeg overhovedet ikke, ligesom du nok slet ikke forstår mine smagsløg når det kommer til dem.

Skønt at der kan være så forskellige meninger om et produkt, det synes jeg virkelig er spændende og tankevækkende.
Skrevet d. mandag, 08-11-10 21:25
MOM MOM sagde...
Jeg bliver nødt til lige at blande mig kort i debatten her. Bare en kort tilkendegivelse af at de der 'rughapsere' -eller Musli-Biscoti som I kalder dem - er det bedste snack-produkt jeg har har stødt på i lange tider. Thumbs UP helt sikkert for disse små relativt sunde snacks. Hvorfor der ikke er noogen der før Urtekram har fundet på at snack-udvikle ristet rugbrød er mig en gåde. Ristet rugbrød er fantastisk og jeres snack version smiler til den sunde tørre tand. Vi har lige bestilt en koli fra helsam ,-)

Til gengæld forstår jeg ikke hvorfor skin og smags-døde vafler skal have lov at holdes kunstigt i live? I hvert fald var der absolut intet liv at fremkalde ved mine syndige forsøg.Men en tur i vaffelhjernet ville nok have hjulpet? Og skal det være fastfood-vafler så er det jo fint et altenativ med spelt istedet for hvede till 2900 spelt segmentet.

Toppingen var også et fint indslag. Anja har da ret i at friskplukkede smålands- etc bær spiller top max, men i mangel af bedre er disse toppings da virkelig fine og praktisk anvendelige.

Over and out. ...måtte bare lige sørge for at biscottierne ikke bliver taget af markedet ,-).
Skrevet d. fredag, 05-11-10 20:48
Anja Dalby sagde...
Kære Sanne & Urtekram.

Mange tak for jeres rigtig fine og uddybende svar.

Jeg er naturligvis forbavset over at produktudviklingsafdelingen ikke KUN har mig i tankerne når de skal finde på nye varer, men lad nu det ligge.

Det er virkelig spændende at høre om jeres tanker bag de nye produkter, og jeg håber at de gør det muligt for jer at komme bredere ud med jeres varer, at I på den måde kan nå ud til flere målgrupper. Det er fedt at følge jeres udvikling, og jeg glæder mig meget til at se hvad I finder på i fremtiden.

Kh Anja
Skrevet d. fredag, 05-11-10 08:16
Sanne Lindhardt sagde...
Kære Anja.
Sikke en dejlig mulighed for at forklare lidt af baggrunden for vores produktudvikling sådan næsten produkt for produkt. Omdrejningspunktet for vores produktudvikling er jo øko-forbrugeren sådan ret generelt. Det vil sige, at vi har flokken i tankerne, nærmere end individet. Derfor vil der altid være produkter som ikke alle er lige vilde med. Nogle vil elske dem, andre det modsatte. Det er jo netop også det spændende ved produktudviklingen. Hvad sker der, når produktet kommer på markedet.

Blåbær- og tranebærtopping
Vi får inspiration til nye produkter mange steder. Et af dem er hos supermarkedernes indkøbere. De er indgangsporten til hylderne i supermarkederne og sidder med en kæmpe viden om deres kunder (forbrugerne). Derfor lytter vi også, når de har særlige produkter på ønskelisten. Og det var bl.a. disse to toppings. Masser af mennesker, når ikke i skoven efter bær eller har en have at plukke dem i – eller tiden til at sylte dem. Så blåbær- og tranebærtopping er til alle dem. Det smager for resten også rigtig godt oven på yoghurt og pandekager.

Belgiske speltvafler
Convenience i næsten alle afskygninger er et hit. De her vafler er ment som lidt sjov øko-convenience. Vi var enige om de smagte dejligt og det var interessant med ægte belgiske vafler. Selvfølgelig smager de ikke som de hjemmelavede, men det er der jo i virkeligheden næsten intet som gør.

Knackers
De her små knækbrød e to af vores bestsellers i gourmetknækbrøds-serien i mini-str. De er ment som sunde fuldkornssnacks til at tage med i tasken, bilen, sportstasken osv. og målrettet alle som elskere sprøde fuldkorn.

Mysli-biscotti
OK, vi kunne da også have kaldt disse for rug-hapsere, men det klinger bare ikke så interessant :) Og de er virkelig interessante, de her små sprøde ”kager”. De er simpelthen en lille og utrolig sprød udgave af mysli. Biddet er som de italienske biscotti, det var derfor jeg valgte at sende tankerne i retning af deraf. Sukkerniveauet er en del lavere end i de rigtige italienske biscotti det er rigtigt, men de er ment som en fuldkornsfristelse.

Choco Rice Crunch
Vi har Danmarks største udvalg af Faitrade-certificerede, økologiske produkter, et sortiment vi konstant udvider. I lang tid har vi ledt efter Faitrade-morgenmad. Det her er helt klart ikke hverdagsmorgenmad, men det er et morgenmadsprodukt en del alligevel spiser. Gruppen af øko-forbrugere dækker jo en stor del af forbruger-spektret og derfor lancerer vi også morgenmads-sukkerbomber som denne. Vi ønsker at sundhed skal være et gennemgående tema ift. vores produktudvikling og nogle gange, så kommer det så til at dække over, at vi lancerer en øko-variant af et kendt og elsket konventionelt produkt som dette. Oveni har vi så tænkt fair trade-tanken, da det var et oplagt produkt at lancere i en Faitrade-version, da der indgår så mange af de traditionelle Fairtrade-ingredienser som sukker og kakao.

Spelt- og daddelmysli
Det er muligt at lancere Faitrade-certificerede produkter, der har én Faitrade-ingrediens og den skal der så bare være minimum 20 % af i produktet. I dette tilfælde er hensynet til de fattige arbejdere og bønder gået forud for en del andet. Vi tænker hele tiden på, hvordan vi kan øge salget af Faitrade-produkter og i dette tilfælde er det ved at putte en del Faitrade-dadler i en mysli, der ellers ”bare” er øko. Vi ved at forbrugerne rigtig gerne vil spise mysli – og som du selv siger, denne her smager virkelig godt. I stedet for blot at lancere dadlerne i en pose for sig, sætter vi dem nu sammen med andre ikke-Faitrade-ingredienser. Det er trods alt begrænset, hvor mange dadler i pose man kan sætte til livs :)

Du har fuldstændig ret i at økologien skal vække vores smagsløg og gøre os nysgerrige. Men ud fra vores synspunkt, så skal økologien f.eks. også gøre det nemmere ved at gøre det let at skifte ens konventionelle yndlings-produkter ude med øko-versioner. Det kan lyde meget kommercielt og det er det jo også på nogle måder. Men jeg ved ikke om det egentlig er et problem, når ens hovedfokus netop ligger på at lave økologi af høj kvalitet? Alt i alt, så gør vi vores bedste for at lancerer produkter som rigtig mange øko-forbrugere bliver glade for og det er bare så skønt med en bevidst øko-forbruger som dig, Anja. Vi elsker også dig :)

Kh,
Sanne Lindhardt
Produkt- & Kommunikationschef
Urtekram Int. A/S
Skrevet d. torsdag, 04-11-10 15:15

Tilføj kommentar

* Påkrævet
** Email bliver ikke offentliggjort
 

© Copyright Urtekram 2011